En el passat número
del CDN, plantejàvem la necessitat de que el govern municipal de Salou donés un
cop de timó en relació a les alarmants notícies que durant les darrers setmanes
estan apareixent en els mitjans de comunicació, vinculades a la mala gestió
dels recursos públics que el regidor del
Partit Popular, Sr. Pedro Lavilla, està portant a terme a l’Ajuntament de Salou
des de l’any 99. Citàvem en aquell
moment les presumptes irregularitats presents en la publicació d’un llibre de
contes per part de l’Àrea d’Acció Social, de la qual és responsable polític el
Sr. Lavilla, i en relació a les quals, per Decret d’alcaldia, s’ha constituït,
per investigar-les, una ponència tècnico-política els treballs de la qual
encara no han finalitzat.
Recordàvem també, en
el citat article, les presumptes irregularitats econòmiques en la gestió de l’Escola de Comerç de Costa,
adscrita a la Regidoria
de Comerç, Mercat i Consum mentre el Sr. Lavilla era el responsable polític entre
els anys 2009 i 2011. Doncs, com si fos una premonició, la setmana passada
varen tenir accés a quatre dictàmens de la Comissió
Jurídica-Assessora de la Generalitat sobre
quatre contractes de subministraments de bens i serveis de diferents empreses
mercantils a l’Ajuntament de Salou, a través de la famosa Escola de Comerç de
Costa, quan el seu director, Sr. Jesús Mármol, ho era com a conseqüència de ser
càrrec de confiança del partit Popular. Quatre dels tres dictàmens, la Comissió Jurídica
Assessora considera que són nuls de ple dret i el quart el considera
anul·lable, tots ells per no haver-se fet d’acord amb la llei que regula els
contractes del sector públic.
El primer dels quatre
dictàmens fa referència a la emissió de 35 factures emeses per la empresa
“Digital Developments Studio, SL” per import total de 46.519,70€ (sense IVA),
considerant la Comissió Jurídica
Assessora que “s’han vulnerat diferents preceptes de la Llei 30/2007 de contractes
del sector públic” i per tant, “s’hauria eludit totalment el procediment de
contractació, ja que ultrapassaria el límit de contractes menors, i s’hauria
infringit la normativa en matèria de contractació verbal, amb intenció d’evitar
l’aplicació de les normes de contractació pertinents”.
El segon dictamen parla del conveni signat entre
l’Ajuntament de Salou (Escola de Comerç de Costa) i la productora “9 Sentit”
amb l’objecte de produir un arxiu audiovisual, TV i ràdio a la carta i en
línia, servei de comunity manager i organitzar i difondre esdeveniments
per l'ECC i l’anomenat projecte ITACA. El conveni comprometia a l'Ajuntament a
pagar 7.800,00 € mensuals durant cinc anys a l’empresa "9 Sentit". El
volum total era de 468.000,00 € (IVA exclòs). En aquest cas la Comissió Jurídica
Assessora considera que "s’ha utilitzat indegudament la figura del conveni
de col·laboració per vehicular un contracte i eludir el procediment de
contractació establert a la Llei
30/2007 de 30 d’octubre de Contractes del Sector Públic"
El tercer dictamen, es
refereix al conveni subscrit entre l’ajuntament de Salou i la mercantil
"Escola de Formació Activa i Continuada SL" (EFAC), l’objecte del
qual era la "realització d’un curs d’alta preparació per a dependents (de
comerç) pel preu de 9.660:00 € per 240 hores realitzades en acció formativa. En
representació de l’ajuntament de Salou signava el Delegat a Tarragona de la Confederació de
Comerç a Catalunya. La
Comissió Jurídica Assessora, davant aquest fet, dictamina
que, qui va signar el conveni en representació de l'Ajuntament de Salou no té
cap relació laboral amb l'Ajuntament i no figura com a treballador, la qual
cosa es considerada com
"incompetència material manifesta" de "qui signa el conveni en
nom i representació de l'Ajuntament".
En aquests tres
casos, la Comissió
Jurídica Assessora conclou que "concorre la causa de
nul·litat de ple dret prevista a l'article 62 de la LRJPAC" (Llei de Règim
Jurídic i de Procediment Administratiu Comú). És a dir "la invalidesa de l’acte
dictat per un òrgan manifestament incompetent per raó de la seva matèria".
L’últim dictamen, es
refereix a un contracte menor de serveis i de les obligacions que se’n deriven
realitzat per la mercantil "RMB Management Bureau SL" i l’Ajuntament
de Salou, a través de l’escola de Comerç de Costa. La mercantil "RMB
Management Bureau SL" va emetre factures per valor de 8.260 euros (IVA
inclòs), en concepte d’un estudi titulat :"Aproximació al concepte de
comerç de costa a l’economia catalana". En les consideracions finals del
dictamen de la
Comissió Jurídica Assessora és conclou que: "El fet que
no s’hagi aprovat la despesa amb caràcter previ a la presentació de la factura
i que no s’hagi efectuat prèviament la pertinent reserva de crèdit i
consignació pressupostària constitueixen irregularitats o defectes" que si
bé poden no ser "invalidants", "constitueixen infraccions a l’ordenament
constitutives d’il·legalitat" que habiliten a l'Ajuntament per a
"ponderar l’oportunitat d’acudir a altres tècniques depuradores previstes
a l’ordenament jurídic pels actes anul·lables com la declaració de lesivitat
regulada per l’article 103 de la
LRJPAC" (Llei de Règim Jurídic i de Procediment
Administratiu Comú).
Com a conseqüència
d’aquests fets, l’Ajuntament de Salou, com ja és conegut, actuarà judicialment contra l’exdirector de l’Escola de Comerç de
Costa, Sr. Jesús Mármol i estem segurs que en el procés d’esclariment dels fets
es depuraran les responsabilitats pertinents. Mentre tant, tot respectant la
presumpció d’innocència del Sr. Lavilla, no pot ser, especialment després
d’aquests dictàmens de la Comissió Jurídica
Assessora, que continuï tenint
responsabilitats de govern a l’Ajuntament de Salou i prenent decisions sobre
els recursos públics que pertanyen a tots els ciutadans, un cop s’ha fet palès
la seva incapacitat política per dirigir i controlar adequadament una regidoria
en defensa de l’interès general de
Salou.
Article de Zacarias Henar, portaveu del Grup
Municipal Socialista de Salou, publicat al CDN del 14 de març de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada