Per tal de garantir la unitat d’acció de les
administracions públiques, especialment dels ajuntaments de Vila-seca i de Salou, en l’àmbit en el
qual està ubicat el Centre Recreatiu Turístic de Port Aventura, es va
crear l’any 1992 l’anomenat Consorci
Intermunicipal composat per ambdós municipis i la Generalitat i se li van
delegar, en els terrenys que ocupa l’esmentat centre, algunes de les
competències pròpies dels ajuntaments cosorciats com són ara la gestió
urbanística i la recaptació de diferents impostos i taxes. L’article 52 dels
Estatuts que regulaven aquest organisme estipulava que el rendiment dels
tributs es distribuiria per meitats
entre els dos municipis Salou i Vila-seca.
El dia 2 d’abril de 2012 varen finalitzar els vints anys
que els estatuts del Consorci preveien de vigència dels acords entre
l’ajuntament de Vila-seca, l’Ajuntament de Salou i la Generalitat i, per tant,
aquell era el moment d’iniciar un procés de negociació entre les parts per
replantejar les condicions d’un nou acord de futur. Però, sense que cap membre
del Govern de Catalunya informés prèviament a Salou de quines eren les seves
intencions en relació a aquest tema, el Parlament de Catalunya, amb els vots
favorables de CiU i PP, va aprovar i promulgar el mes de març de l’any passat
la Llei 5/2012, de 20 de març, de mesures
fiscals, financeres i administratives i de creació de l’impost sobre les
estades en establiments turístics, la qual, en la seva disposició
addicional vint -i-dosena va regular la continuïtat, per temps indefinit, de
l’actual Consorci Intermunicipal de Vila-seca i Salou en el següents termes: “El Consorci
Intermunicipal de Vila-seca i de Salou, creat
per garantir la unitat d’acció publica en l’àmbit del centre recreatiu turístic
de Vila-seca i Salou i integrat per l’Administració de la Generalitat i pels
municipis de Vila-seca i de Salou, manté la vigència en les mateixes condicions
fins a la execució completa del projecte”.
I aquí està la base del
problema que avui ens enfronta al municipi veí i a la Generalitat. Durant vint
anys, Salou ha hagut d’acceptar aquell acord signat pel, aleshores, alcalde
Ferran, malgrat que el territori del centre recreatiu turístic pertany a Salou
en percentatges clarament superiors que a Vila-seca –el 57 per cent del
territori del Consorci pertany a Salou, mentre que només el 43 per cent pertany
a Vil-seca-, i que la generació d’impostos es produeix en un 86 per cent en
terrenys de Salou, mentre que només el 14 per cent és generen a Vila-seca.
Per tal de voler arribar
a un acord es va constituir una comissió mixta amb representació dels
Ajuntaments de Vila-seca i de Salou i presidida per una persona triada per la
Generalitat que no ha pogut assolir el seu objectiu. La manca de disposició per
reconèixer els nostres drets territorials, indiscutibles des del punt de vista
jurídic, han portat al fracàs a aquesta comissió mixta incapaç de concretar un
acord de les dues terceres parts dels seus membres, majoria necessària per
poder traslladar les propostes d’acord als plenaris dels dos municipis.
El Govern de la
Generalitat, que tenia l’obligació d’actuar de mitjancer sense decantar-se a
favor de cap dels dos municipis, no ha estat a l’alçada de les seves
responsabilitats i, a més del gravíssim error d’aprovar al Parlament de
Catalunya la citada disposició que pretén obligar a Salou a continuar
indefinidament al Consorci en contra de la seva voluntat i determina una
distribució de la fiscalitat clarament lesiva contra els drets de Salou, ha
comès, darrerament, dos errors imperdonables: enviar un escrit amenaçador a
l’alcalde Salou, signat pel Conseller Mas-Colell, en el paper de “poli dolent”,
en el qual se li diu que pot incórrer en “responsabilitats legals per
l’incompliment de les seves funcions” si no respecta els termes de la Llei
5/2012 més amunt citada i, contradictòriament amb el seu contingut, el Delegat
del Govern de la Generalitat a Tarragona, senyor Joaquim Nin, en el paper de
“poli bo”, ha enviat un altre escrit en el qual ofereix una distribució de la
fiscalitat, “en lloc de a parts iguals, con fins ara, en la proporció
territorial que cada municipi té en l’àmbit del CRT, es a dir un 57 % per cent
per Salou i un 43 % per Vila-seca”.
La pregunta que ens fem
molts salouencs i salouenques és, si aquesta darrera proposta significa una
distribució justa en opinió de la Generalitat, perquè no la van plantejar en la
Llei 5/2012?. Però no ens fem il·lusions perquè, evidentment, aquesta proposta
tampoc és justa. No és just que produint-se el 84 per cent dels impostos en
terrenys de Salou se’ns proposi, com la gran concessió, una distribució de
només el 57 per cent per Salou i que Vila-seca es quedi amb impostos que ens
pertanyen a nosaltres com ha fet durant els darrers vint anys. I no és just que
un govern presidit per CiU que ha impulsat la declaració de sobirania de
Catalunya, no respecti l’autonomia municipal consagrada per la Constitució i
per l’Estatut i pretengui obligar-nos a mantenir-nos en un consorci contra la
nostra voluntat.
Malgrat tot, el Partit
Socialista de Salou considera que ha de ser el diàleg el que ha de possibilitar
un acord en el qual tots ens puguem sentir còmodes. Un acord que sigui
respectuós amb la realitat de la distribució territorial i fiscal d’ambdós municipis.
Un acord que no vingui precedit d’amenaces ni culpabilitzacions, Un acord que
es doni en el marc d’una disposició franca per cercar consensos, amb actitud
oberta i predisposada per part de Salou a les compensacions que es pactin entre
ambdós municipis, però amb l’absoluta determinació de no cedir res d’allò que
sigui propi, si no és mitjançant un procés de diàleg i consens racional i just.
Altrament, recolzarem totes les mesures jurídiques que facin valer els nostres
drets davant la justícia.
Article de Zacarías Henar, portaveu del GM Socialista, publicat a La Vila el 4 de maig de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada